Szeretettel köszöntelek a ÚJBUDA ONLINE közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÚJBUDA ONLINE vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ÚJBUDA ONLINE közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÚJBUDA ONLINE vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ÚJBUDA ONLINE közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÚJBUDA ONLINE vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ÚJBUDA ONLINE közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÚJBUDA ONLINE vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Megújulásra várva–a Kelenföldi pályaudvar |
![]() |
![]() |
A
vasút Magyarországon mindig különleges bánásmódban részesült: néha
szeretetteljesen, máskor pedig elutasítóan viseltet iránta a
közvélemény; a szakmabeliek és az utazóközönség egyaránt. Újbudán is
található egy igen fontos, ám meglehetősen kevés figyelmet élvező
vasúti csomópont, a Kelenföldi pályaudvar. A pályaudvar kellemesen
vidéki hangulatú; még ma is úgy érezheti itt magát az ember, mintha
több száz kilométerre került volna a fővárostól, holott épphogy csak
leszállt a belvárosból ide érkező 7-es buszról, vagy 47-49-es
villamosról...
Az utóbbi években ugyan valamelyest megbolydult az élet az Etele tér és
a pályaudvar körül, hiszen itt lesz majd a 4-es metró végállomása. A
változásokat a tervek szerint 2010-ben érzékelhetjük majd. De egyelőre
maradjunk a jelenben, vagy menjünk még inkább vissza az időben...
Az állomás története
A Kelenföldi pályaudvar a Déli pályaudvarhoz vezető utolsó lépcsőfok
volt már a kezdetektől. Az egykor a Déli Vasút tulajdonában lévő Buda
állomás (a hajdani Déli pályaudvar) 1861-ben nyílt meg, Buda állomás az
akkor igen jelentős Buda-Kanizsa vonal végállomása volt. Ezt az épület
a II. világháború alatti bombázások során teljesen elpusztult, a befutó
vasútvonalak – így a Kelenföldről érkezők is – tönkrementek. Sokáig
szóba sem került a felújítás, sőt, a hatvanas évekig ideiglenes
létesítmények szolgálták ki az utasokat. Ebben az időben merült fel az
egész Déli pályaudvar funkcionális bázisának Kelenföldre telepítése, de
ez sosem valósult meg. Végül 1960-ban mégiscsak nekiláttak a Déli
pályaudvar rendezésének, de a munkákkal csak 1975-re készültek el. A
Kelenföldi pályaudvar csak ezt követően épült meg, az 1980-as években,
a pécsi és a hegyeshalmi vonalak üzembe helyezésekor. 1983-ban – a 40a
jelzésű vonallal egy időben – a Déli pályaudvartól Kelenföldig,
1987-ben Székesfehérvárig villamosították a vasúti pályát. Ugyancsak
ekkor, 1983-ban épült
a Kelenföldi pályaudvar aluljárója és a három
perontető.
A Déli pályaudvar mára újra romos állapotban van, az épületek állapota
jelentősen megromlott, ezért ismét felmerült az egész komplexum
átköltöztetése a Kelenföldi pályaudvarra, ám mint egykor, ez a terv
ezúttal sem valósult meg.
Az alagúton át
A Kelenföldi pályaudvaron halad keresztül többek között a
Budapest–Martonvásár–Székesfehérvár-vasútvonal, amely a Magyar Állam
Vasutak 30a számú fővonala, s egyben az Európai törzshálózat tagja is.
Folytatása a 30-as fővonal, ami a Balaton és a Velencei-tó miatt
turisztikailag kiemelt vasútvonalnak számít. Kelenföld után
párhuzamosan halad a 30a és 40a jelzésű vasútvonal. Sokak szép
gyerekkori emléke a Kelenföldi pályaudvarról a Déli pályaudvarra
bevezető, a Gellért-hegy gyomrán áthaladó alagutas pálya. Ezen szakasz
különlegessége, hogy biztonsági okokból balra hajts van érvényben.
A Kelenföldi pályaudvar forgalma igen nagy, főleg nyáron, amikor
félóránként indulnak vonatok a Déli pályaudvarról a Balaton felé. De
télen is jelentős az áthaladó utasok és vonatok száma, hiszen például
Martonvásárról több ezren ingáznak nap mint nap a főváros és otthonuk
között. A vasút ma már nem csak városok, de városrészek közötti
utazásra is szolgál, Kelenföldről például jóval egyszerűbb és olcsóbb
is a város északi részeit elérni vonattal, a buszozás és villamosozás,
no meg a többszöri átszállás és jegyváltás helyett. 2006-ban alakult
meg a Budapesti Közlekedési Szövetség, amely a BKV járművein túl
vasúttal kombinált tarifaközösséget hozott létre, így új, kombinált
bérletek is válthatók. Mindez összhangban áll az európai uniós
gyakorlattal, amely támogatja a fővároson belüli helyi vasúti
közlekedés fejlesztését.
Szintén áthaladnak a Kelenföldi pályaudvaron a veszprémi, szombathelyi
és zalaegerszegi vonatok. A nemzetközi gyorsok, EuroCity-k és a
belföldi, nemzetközi InterCity-k a Keleti pályaudvarról indulnak, és
onnan jövet haladnak át Kelenföldön. További nemzetközi vonatok
tartanak Zágrábba, Triesztbe, Fiumeban, Velencebe, Ljubljana-ba. Ezek a
járatok Székesfehérvárig csak Kelenföldön állnak meg.
Vonatok, mozdonyok, gépek, adatok
A Kelenföldi pályaudvart érintő pályán 2007-től 40 újfajta, Stadler
FLIRT elnevezésű motorvonat közlekedik. Ezek Martonvásárra,
Székesfehérvárra vontatnak szerelvényeket. A régebbi típusú Bhv
ingavonatokat és a legtöbb belföldi gyorsvonatot V43-as mozdonyok
húzzák. A nemzetközi vonatokat és IC-ket, és a nehezebb tehervonatokat
a V63-as típusú mozdonyokhoz csatolják. A tehervonatoknál néha M62-es
mozdonyt is láthatunk.
A teljesség kedvéért álljon itt néhány adat a pályaudvar jellemzői közül is:
az állomás hossza: 85 méter
a peron hossza: 80 méter
a felszín alatti mélység: 18 méter
funkciója: MÁV átszállás
(mozgó)lépcsők száma: 8
lift van,
kijáratok száma: 1, gyalogos aluljáróba vezető.
A Kelenföldi pályaudvar jelene és jövője
A Kelenföldi állomás hosszanti épülete előtt terül el az Etele tér,
aminek a sorsa a következő pár évben véglegesen eldől majd; hiszen a
4-es metró „Kelenföldi pályaudvar” metróállomás létrehozása, felszín
alatti tömegforgalomba kapcsolása szinte beláthatatlan városfejlesztési
következményeket eredményezhet. A Keleti, a Nyugati és a Déli
pályaudvar után a Kelenföldi vasútállomás is metrós kapcsolathoz jut.
Ezzel a Déli pályaudvar forgalma csökkenhet, a sínek melletti telkek
beépíthetővé válnak. A MÁV, a METRÓ, a BKV, a VOLÁN állomások
koncentrálása után, nagy parkolóházak létrehozásával hatalmas
ingatlanfejlesztési változások várhatók.
A Kelenföldi pályaudvar környékének területi rendezésére kiírt pályázat
nyertesei egy intermodális központot akarnak létrehozni, s így egy
igazi, futurisztikus utazási csomópont jönne létre. Egy helyen
koncentrálódna gyakorlatilag az összes vidékre és belvárosba futó
főútvonal, akár sínen, akár aszfalton. Ez a csomópont napról napra
hatalmas embertömeget szolgálna ki, éppen ezért kereskedelmi
szempontból is fontossá válna. Várhatóan a négyes metró építésével
megegyező ütemben, 2010-re megvalósulhat a terület rendezésének első
üteme. Előreláthatólag nyolc-tíz év lesz a pályaudvar és környékének
teljes átalakítása. Az építők a tér funkcionális átalakításán túl a
formai, esztétikai és identitásbeli szempontokra is nagy figyelmet
szeretnének fordítani.
Egy teljesen modern komplexum épül majd, ami megfelel a világ többi
táján már működő hatalmas közlekedési központok szabványainak.
Vagyis: búcsút mondhatunk a füstös restinek, a villamossínek mellett
sorakozó ragacsos talponállóknak, a félelmetes és bűzös aluljárónak,
ami igencsak megnehezíti a peronokhoz való kijutást. A jövőben az új
városrészközpont emblematikus közterévé válik az Etele tér. A
közlekedési lehetőségeken túl bevásárlóközpont, kulturális központ,
médiaház, konferenciaterem és hotel létesítését is tervezik a
csomóponton. A vasúti sínek felett egy híd vezet majd át, amely nemcsak
gyalogos, de kerékpáros forgalmat is lehetővé tesz majd.
A tervezett intermodális központ által újrafogalmazódik a kelenföldi
vasúti pályaudvar szerepe és megjelenése. A pályaudvari kiszolgáló
funkciókat és a reprezentatív utasforgalmi csarnokot az új központ köti
majd össze. A peronokra biztosítva lesz a közvetlen és akadálymentes
feljutás az alsó gyalogos szintről; így a vasúti forgalmon túl a más
utazási eszközök közti átszállásokban (például az elővárosi vonalakról
a városi közösségi közlekedésre) is érvényesül a minél gyorsabb és
egyszerűbb kapcsolódás elve.
A pályaudvari peronokat az új központhoz méltó építészeti, esztétikai
és funkcionális minőségben tervezik kivitelezni. A vasúti pályák felett
áthaladó híd mintegy szimbóluma lesz az utazási központnak; emellett a
terület két különálló részét is összeköti majd ez a „városkapunak” is
mondható építmény.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!