A régi magyar kultúra ápolásának, bemutatásának szándéka mellett az énekkar 1972-ben alakult és működésének célja a templomi szolgálat,
szentmiséken, liturgikus eseményeken, különös tekintettel az egyházi év
jeles napjaira.
Létszáma 41 fő, repertoárja az egyházi kereteken belül
a zenetörténet teljes szélességét átfogja. A gregorián hagyaték mellett
a legfontosabb zeneszerzők: Palestrina, Lassus, Monteverdi, Byrd,
Vivaldi, Bach, Purcell, Schütz, Haydn, Mozart, Eszterházy, Bruckner,
Schubert, Dvorak, Kodály, Bárdos, Szokolay. Törekvésünk a ritkábban
hallható és felfedezésre váró művek megszólaltatása pl.: Bruckner:
F-dúr, Dvorak: D-dúr, Gounod: C-dúr, Gorczicky: F-dúr, Haydn: C-dúr,
Scarlatti: C-dúr, Gabrieli: F-dúr miséje, Tamás Alajos művei valamint a
Carmina Burana és Kájoni kódexek bemutatása. Ennek mentén néhány
esztendeje a „Történelmi Magyarország egyházi zenéje” mottóval a
reneszánsz és barokk korban működött kiváló mesterek – S. Capricornus,
F. Pfeifer, J. és M. Haydn, V. Deppisch, J. J. Fuchs, G. J. Werner –
hagyatékát igyekszünk felfedezni s megszólaltatni.
Az énekkar Salzburgban, Linzben, Párizsban,
Versailles-ban, Frankfurtban, Nürnbergben, Stuttgartban, Sandomierzben
(Lengyelország), valamint Kárpátalján és Erdélyben több alkalommal is
vendégszerepelt.
A régi magyar kultúra ápolásának, bemutatásának szándéka
vezetett el egy szinte feltáratlan terület, az egyházi népének és a vallásos
költészet hagyatékának publikálásához. E tárgyban két – a hazai
művelődéstörténet számára kiemelkedő – gyűjtemény maradt
ránk; az 1676-ban kiadott Cantus Catholici c. énekgyűjtemény és az 1651-es Cantionale Catholicum.
Mindkettő a 15-16. századi templomi dalhagyomány lejegyzése, összesen 1020 versszöveg.
E hagyatékot tartalmazó és bemutatató négy MC és CD felvételünk a
„Más régi ének” (1996), a „Szép régi ének” (1998), a „Boldogasszonyról
való énekek” (2001) valamint a „Szép régi Karácsonyi énekek” (2005) válogatás.
A Ciszterci Szent Imre templom karnagya, Csányi Tamás 1982-ben a Liszt F. Zeneakadémián kapott diplomát,
mint zenetanár és karnagy. Az itt töltött évek alatt fordult érdeklődése a
régi zenekultúra felé, mint férfialt énekes. A középkor és reneszánsz
zenéjét, előadói praxisát ösztöndíjasként 1982-83-ban kutatta
Brüsszelben, Párizsban és Bécsben, majd hazatérve kapcsolódott a hangversenyélethez.
Ennek része 3 ilyen irányú hanglemezfelvétel (Egy trubadúr Magyarországon,
J. Pannonius és reneszánsz költők, Régi magyar betlehemes). A budapesti Ciszterci Szent Imre templom
kórusához 1979-ben csatlakozott és azóta vállal részt az egyházközség
zenei programjainak szervezésében. Elkötelezett a régi magyar ill. a történelmi Magyarországon
keletkezett egyházi hagyaték feldolgozása felé; a 2004-ben megjelent „Szép régi énekek”
c. népénekgyűjtemény szerkesztője, közreadója, amely 89 – eddig még nem
publikált éneket tartalmaz orgonakísérettel.
|
|
A történelmi Magyarország zenéjében a legmélyebb merülés
Bárdos Kornél ciszterci zenetudós érdeme.
Megjelent könyvei a kottatárak műlistáját is tartalmazzák –
lépéselőnyt adva a muzsikusnak.
Ezen ösvényt mégsem könnyű bejárni
részben a hagyomány, részben az ismeretlen messzeség okán
– saját hagyatékunk felfedezésre vár. Reális és mértéktartó
tudomásul vennünk: Corvin Mátyás után a kultúra területén
évszázadokig visszafordult az idő,
ennek következményeképp remekműveket ritkán,
de remek műveket igenis találhatunk.
A sport nyelvén szólva az ezüst- és a
bronzfokozat csak néhány tizedmásodperccel kevesebb az aranynál.
Ezt jobban kéne becsülnünk, ahogy egy angol, egy francia vagy egy belga (ha van ilyen) teszi.
Capricornus, Pfeifer, Deppisch, Fuchs, Novotni, Lickl, Zimmermann, Michael és Joseph Haydn, Werner... ők,
mosolyra ösztönző „magyar” nevek, a mi örökségünk.
Avizót várnak mindannyian.
Elindultunk az általunk „a történelmi Magyarország
egyházi zenéje” címmel megjelölt felfedező úton..
|
|
Kapcsolódó hírek:
Szent Imre BÚCSÚ lesz november 5-8 között
Szent Imre napi búcsún jártunk
Meghívó amerikai kórusok és zenekarok vendégszereplésére