Szeretettel köszöntelek a ÚJBUDA ONLINE közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÚJBUDA ONLINE vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ÚJBUDA ONLINE közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÚJBUDA ONLINE vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ÚJBUDA ONLINE közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÚJBUDA ONLINE vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ÚJBUDA ONLINE közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÚJBUDA ONLINE vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A Magyarok Nagyasszonya Sziklatemplom története
Bent a csendes termekben, a sziklaperemek között ott kuksol
az eklektika. Nem az, ami hebrencs kapkodásból, pénzhiányból vagy ízlésficamból
származik, hanem mikor a részeket a történelem kapcsolja össze. Egységbe
rendezni a kopt oltárt a magyaros Mária szoborral, a lengyel címerrel, egy
spanyol feszületmásolattal és modern reliefekkel. Szentek és szimbólumok. De semmi
indokolatlanság. A rendszertelenség érzése csak a felszínes ismeretből fakad,
abból, hogy igazán nem is tudjuk, hol vagyunk, amikor a Gellért-hegyen belépünk
a sziklatemplomba.
Különlegessége nemcsak abból fakad, hogy különböző stílusú,
korú, hangulatú műalkotások néznek egymásra, vagy épp ránk. A természet
kapcsolódik itt össze vallással és kultúrával. Az elrejtettség, titok a
látványossággal.
A délről érkező hajósok az Alföld után először a mai Gellért-hegyet
pillantották meg, oldalában azzal a barlangnyílással, amelyben ma a Magyarok
Nagyasszonya Sziklatemplom áll. Az egész térséget emiatt nevezték el így, mert
a 'pest' szó egyes szláv nyelvekben kemencét, üreget, barlangot jelent. Ezért hívjuk
így ma is. Központi hely volt, amit sokféleképp használtak. Még a századforduló
környékén is megoszlottak arról a vélemények, hogy meghagyják- e lakóhelynek,
vagy beépítsék közhasznú, de legalábbis esztétikusabb formába. Az üledékes
kőzetben kialakult vájatokat ugyanis innen-onnan érkezett családok lakták be.
Fedél volt, víz volt, kilátás volt... és fűtés is, mert a barlang állandó, 20
fokos hőmérsékletet tart a termálvíz feltörések miatt. Szent Iván remete is itt
élt és gyógyított, mikor még nem tudták, hogy valóban értékes anyagokat
használ, és a szinte csodás gyógyulások miatt számos beteg látogatta meg.
De hogy hogyan is lett itt templom... 1924 őszén
zarándokcsoport indult el Lourdesba és
Limpiasba, az akkori keresztény élet legjelentősebb kegyhelyeire. Bennük
vetődött fel a gondolat, hogy a barlangot a lourdes-i mintájára szentéllyé
alakítsák. Megkezdődtek a munkálatok. Szakmán beleül nagy vitákat váltott ki,
hogy a természetes üreget mesterségesen bővítették tovább, az üledékes kőzetet
ugyanis veszélyesnek tartották, attól féltek, maga alá temeti a munkásokat vagy
később a híveket. A környék naponta többször is beleremegett a robbantásokba,
de érdekes módon, mind a Gellért Szálló, mind a lakosság jól tűrte, pedig
állítólag 1228 robbantólövés kellett ahhoz, hogy a kellő tágasságot elérjék.
Egy-két résznél keményebb kőzetbe ütköztek, amelyeket nem sikerült robbantással
eltávolítani, így az eredeti elképzeléseket ezekhez, a mai oszlopokhoz kellett
igazítani. Az is félő volt, hogy az alakítások miatt a környék
termálvízforrásai elapadnak, de mielőtt leállíthatták volna a vállalkozást, 1931
tavaszára elkészült a sziklatemplom.
Eleinte a ferencesek működtették, de azzal fordultak az
építő bizottsághoz, hogy végleg adják át nekik a helyet, vagy lemondanak a
fenntartásról. Ez utóbbira került sor, ugyanis a pálosoknak szánták. Az eredeti
elképzelés miatt, hogy a lourdes-i kegyhely mintájára, magyar Máriának ajánlott
kegyeletes hely legyen, nem törekedtek eredetiségre. Oldalt állt a francia
alkotás hasonmása, a Szűzanya szobra, a főoltárnál pedig a limpias-i feszület
másolata függött, a bejárattal szemben pedig egy nagyobb szoborcsoport a magyar
szenteket ábrázolta. Egyikről sem lehet tudni, hogy ma hol van. (Nem lehet
könnyű feladat eltűntetni egy több méteres szobrot, de a '60-as években ez sem
volt lehetetlen.)
Később,
1934-ben kolostort építettek a Duna felöli oldalra az egyetlen magyar
alapítású férfi szerzetesrendnek, a pálosoknak. 150 éves száműzetés
után települtek ekkor vissza. Boldog Özséb, a XIII. században gyűjtötte
össze a Pilisben élő remetéket, példaképül Remete Szent Pált
választotta. Kétszáz évvel később az ország egész területén elterjedt.
Külfödön
is, főleg Lengyelországban. II. József szemrebbenés nélkül feloszlatta
a
szerzetesrendeket a monarchia területén. Halálos ágyán ugyan
visszavonta
rendeletét, de a pálosokról megfeledkezett, így a rend Lengyelországban
maradt
csak fenn. A Sziklatemplom adta az első lehetőséget számukra, hogy
visszatelepülve
újra kezdjék munkájukat. Az úgynevezett lengyel kápolna, a lengyel
uralkodóház
jelvényével, Maximilian Kolbe reliefjével ennek állít emléket.
Két évtizedig működött zavartalanul a templom, mikor
1951-ben egyik napról a másikra elszállították a szerzeteseket, a kolostorba
ezek után az Állami Balett Intézet költözött. A templom bejáratához később 1,5-2 méter vastag betonfalat
emeltek, erőteljesen kifejezve, hogy nemcsak misét nem tartanak, de a barlang
többé már nem szakrális tér. Azt mondták, vízügyi kutatóállomás lett belőle.
Érdekes viszont, hogy miután '90-ben megkezdték a helyreállítást, döbbenetes
mennyiségű vezetéket távolítottak el. Emiatt és egy vallomás alapján
feltételezik, hogy a Gellért Szálló lehallgató központja üzemelt itt titkosan. A
háború után ez volt az első szálloda, amit renováltak, tele külföldi
vendégekkel, és innen diszkréten szemmel lehetett tartani az eseményeket.
A rendszerváltás után, '90-ben a pálosok visszakapták a
kolostort, és újra megnyitották a templomot. A bejárat jobb oldalán helyezték el
a betonfal egy darabját, emlékeztetőül a kommunista diktatúra négy évtizedére,
két évvel később pedig újra mondtak misét. Nem csoda, a belső tér nagyon
lepusztult a harminc év alatt, pergett a kőzet, egy helyen, a boltív alá emelt
fal miatt, be is omlott. Betonréteget vittek rá, így biztonságos, de ettől
szinte művivé vált a hangulata, mintha az eredeti sziklák díszletei között
lennénk. A szobrok és üvegablakok közül kevés maradt meg, a feszület, a Mária
szobor is kicserélődött.
Ezzel talán magyarázatot talált az eklektikusság jó néhány
területe. A kopt kápolna azért még így is nehezen dolgozható fel, de semmi
esetre sem indoklás nélküli. 1995-től egy magyar kutatócsoport Thébában több évig
ásatásokat végzett, ahol egy szentélyre bukkantak, Krisztus freskójával. Az itt
élő kopt keresztény remeték készítették valószínűleg Kr. u. a IV. században.
Remete Szent Pál is itt élhetett ebben az időben, teljes magányban. Ezért áll, a
szentély mérethű másolata az egyik kisebb teremben. Önállóan valóban tükrözi az
első keresztények lényegi viszonyát a művészethez, de itt, sajnos, elveszti ezt
az erejét, és sokkal inkább érdekes színfolt, oda nem illő érdekesség.
Szentek és szimbólumok. De semmi indokolatlanság, sem bent,
a csendes termekben, sem a sziklaperemek között. A részleteket a történelem
kapcsolja össze...
Hát, ezért kuksol itt az eklektika. Értékes barlang, amit
lakóháznak, kórháznak, vízmérő állomásnak és templomnak is használtak, reméljük,
megmarad ebben a minőségében. Titokzatossága, elrejtettsége, ami rengeteg
turistát vonz, különleges hangulatot áraszt. Misztikus légkört teremt, és
csendet az elmélyüléshez. Ahogy a gótikus katedrálisok Istenre emelik a
tekintetet, úgy itt az ember körülzártan, kellemes biztonságban tapasztalhatja
meg ugyanezt az érzést. Persze kérdés, nem lenne-e intenzívebb hatású, ha a
természetes szépségét hagyják megszólalni. Egyszerűen, tisztán. Most mindenhol
minden van. És, hogy ez eklektikus? Legyen sokszínű, és így bocsánatos. Minden
részét legalizálja az 'itt történt', 'velünk történt' halk indoklása.
B. Szabó Dóra
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Újbuda története