Szeretettel köszöntelek a ÚJBUDA ONLINE közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÚJBUDA ONLINE vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ÚJBUDA ONLINE közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÚJBUDA ONLINE vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ÚJBUDA ONLINE közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÚJBUDA ONLINE vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ÚJBUDA ONLINE közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÚJBUDA ONLINE vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A Lágymányosi híd
A
Lágymányosi híd a főváros legújabb közúti hídja, amely a Duna felett
ível, összekötve a IX. és a XI. kerületet. Közvetlenül a Déli összekötő
vasúti híd mellett található. Története a nyolcvanas évek közepén
kezdődött, de tulajdonképpen már a 19. század végén is lehetett
következtetni a híd majdani megépülésére.
A Lágymányosi híd igen fontos szerepet tölt be a budapesti közúti
közlekedésében, különös tekintettel a város körforgalmi rendszerére. A
főváros kör irányú útvonalainak létrejöttére 1874-ben született
rendelet, amelyet a Fővárosi Közmunkák Tanácsa hozott életre. Előírták
a várost rendszerbe foglaló körutak létrehozását, köztük a Hungária
körúti körgyűrű kiépítését is.
A gyűrű és ezen belül a Lágymányosi híd megépítéséről 1985-ben hoztak
először döntést. A csatlakozó utak kapcsán azonban számos vita
kerekedett, így többszöri változtatás után az Expo '96 nevű
világkiállításra készült el. A híd megépítésére nagy szükség volt a
Petőfi hidat terhelő tarthatatlan túlzsúfoltság miatt. Nem csak a
csúcsforgalomban kialakult dugók, de a zaj és szmog-hatás is a végsőkig
fokozódott. A másik fontos szempont az volt, hogy össze kellett kötni
az akkor kiépített Könyves Kálmán körutat a budai oldal fejlődő
területeivel.
A híd építése közben a város lemondta az Expo-t, a hídra tervezett
villamospálya kiépítését pedig elhalasztották. A modern vonalú,
hatalmas fényszórókkal rendelkező hidat 1992-ben kezdték el építeni, és
három év elég is volt a kivitelezésre: 1995 október 30-án átadták a
forgalomnak. A híd elnevezése körül nagy felhajtás volt. Latinovits
Zoltán, Szent László, Kossuth, Szent István és Mátyás király személye
is felmerült névadóként; de a Béke hídja elnevezés is szóba került.
Honnan hová
A Lágymányosi híd kivitelezésére rengeteg terv született. Végül a város
Sigrai Tibor ötleteit fogadta el, amely sorrendben a tizedik variáció
volt. (Sigrai Tibor tervezte az algyői Tisza-hidat, és a kairói Fontana
hidat is.)
A tervezett híd ötszáz méter hosszú és harminc méter széles volt,
kétszer három forgalmi sáv és két villamospálya vezet át rajta. A
legelső tervek szerint a budai oldalon – és ez okozta a legfőbb
probléma forrását – a budai zöldövezeti területekre vezette a
forgalmat, egyesítve a főváros egyik legszennyezettebb útjának, a
Bocskai útnak a forgalmát a Hamzsabégi útéval, valóságos szmogcsatornát
alakítva ki ezzel a XI. kerületben. Legalábbis a környezetvédők így
gondolták, és ennek az álláspontnak sok valóságalapja is volt.
A tervek elfogadását követően egymást érték a tiltakozó akciók:
aláírásgyűjtés, sajtótájékoztató, felvonulás, tüntetés és ülősztrájk.
Eközben a Fővárosi Közgyűlés 1991. május 16-án, a kormány pedig 1992
februárjában áldását adta a mintegy 14 milliárd forintos beruházásra.
Az út jelentőségét a Dél-Budáról, illetve a 6-os út felől érkező
forgalom közvetlen átvezetése jelenti a Hungária körútra. Ezzel együtt
enyhül a Petőfi hídra, a közép-budai és a pesti belső úthálózatra
nehezedő teher. Az ellenzők szerint a hídépítés mellett a legfőbb érv
csupán az Expo volt, hisz a rendezési terv alapján a híd lett volna a
kiállítási terület déli határa, illetve az Expo „főútvonala”. A
sérelmezők szerint a híd építésének terve egy már korábban is elavult
ötlet alapján merült fel, és soha nem is készült olyan környezeti
hatástanulmány, amely annak földrajzi elhelyezkedését alátámasztaná.
Alternatív megoldásként merült fel a Galvani úti híd megépítése, ami
elvezette volna a forgalmat a belvárosból. Ráadásul a környezetvédők
által az Állami Számvevőszéknek megküldött észrevételek szerint a 14
milliárd csak a híd felépítését fedezte, a hozzá vezető úthálózat
kialakításának költségeit már nem. Így következtetésük szerint, amikor
a híd elkészül, a költségvetés kénytelen lesz többletforrást bevonni az
utak kiépítésére.
Felépült
Végül 1996-ban készült el a városrészről elnevezett, acélszerkezetes
híd, amely Dél-Pestet köti össze Dél-Budával. A Lágymányosi híd budai
oldalán egyetemi városrész alakult ki, a pesti hídfőnél az új Nemzeti
Színház tornyosodik. A négy sávos hidat közúti és gyalogos forgalom
használja. A felületén álló, öt darab hatalmas méretű, piros
villanypóznáról messziről felismerhető.
A közel 500 (494,8) m hosszú híd szerkezeti rendszere: acél pilonokra
ferderudas felfüggesztésű, folytatólagos többtámaszú, szekrény
keresztmetszetű, ortotróp pályás acél gerenda-tartó. A jellemző
kötőelem a heg-varrat, valamint a nagyszilárdságú feszített csavar. A
híd az átadás előtt sikeres próbaterhelésen ment át, így 1995
októberében megindulhatott a tényleges forgalom. A hídon villamos
sínlekötő elemek is találhatók, így – bár most még a Duna ezen
szakaszán nem megy át Budára az 1-es villamos – bármikor elindulhat a
villamosforgalom a túlpartra is. A 30,6 m széles hídfelületen összesen
négy (2x2) közúti sáv található, valamint egy gyalogos és egy
kerékpáros út is. A hidat 6800 t acélból építették.
Duna-parti séta
A Lágymányosi híd pesti hídfője mellett épült fel 2002-ben a Nemzeti
Színház. Később, 2005-ben a Művészetek Palotáját is itt avatták fel.
Mindkét kulturális intézmény karakteresen meghatározza az újonnan
kialakult városképet, amely a budai oldalon található modern kampusszal
és a híd ötárbocos külsejével igencsak futurisztikusnak mondható. A
Művészetek Palotájától végig a szomszédos Petőfi hídig szépen
kialakított sétány vezet, amelyen sétálva csodás kilátás nyílik az
egész városra.
A híd budai hídfőjénél 1996-ban jött létre az InfoPark, de itt
található az Eötvös Loránd Tudományegyetem és a Budapesti Műszaki
Egyetem közös kampusza. A négyszögletes üvegépületek és a vonalzóval
tervezett parkok között sétálva azt hiheti az ember, hogy legalább száz
évet ugrott előre az időben.
Lágymányosi híd: Hossza 494,8 m, szélessége 30,56 m. A hídba beépített
acélszerkezet összsúlya: 6800 t. A hidat ünnepélyesen 1995. október
30-án adták át a forgalomnak.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Nyári séta a Kopaszi gáton